Vinkkejä kortin käyttöön kesällä

Lomalle lähtiessä on hyvä tarkistaa muutamia käytännön asioita, kuten maksukortille asetettu maarajaus ja turvarajat. Lisäksi kannattaa hakea jokin varakortti mahdollisten yllätysten varalle. Lue vinkit kortin käyttöön jo ennakkoon ja voit sitten vain keskittyä lomailuun.

Lomalle lähdössä?

Kun matkavakuutus on kunnossa ja matkatavarat pakattu, niin lukaise vielä nämä vinkit läpi ennen lähtöä.

1. Käytä ja säilytä korttia oikein

Matkalle kannattaa aina pakata mukaan kaksi korttia. Matkalla toinen kortti on hyvä pitää visusti säilössä esimerkiksi hotellin tallelokerossa, jolloin ikävässä tilanteessa voit turvautua varakorttiin. 

Kun maksat kortilla esimerkiksi ravintolassa tai nostat rahaa automaatista, summa on aina hyvä varmistaa ennen maksun hyväksymistä.

Matkalle lähtiessä on kätevää ottaa käyttöön Apple tai Google Pay -sovellus, jolla hoidat maksut suoraan älypuhelimellasi turvallisesti ja helposti.  

2. Riittäävästi käyttövaraa luotolla? 

Ennen lomalle suuntaamista on hyvä muistaa tarkistaa luottokortin luottoraja sekä jäljellä oleva käytettävä luoton määrä. Näin varmistat, ettei kortin käyttövara pääse loppumaan kesken matkan ja luottoa riittää yllättävienkin tilanteiden varalle. Voit korottaa luottorajaasi Nordean asiakkaana verkkopankissa ja muiden pankkien asiakkaana verkkosivuiltamme löytyvällä hakemuslomakkeella.  

Lomalla saattaa olla tarvetta pienentää luoton kuukausierää tai pitää lomaa myös luoton lyhennyksestä. Näitä korttiluoton toimintoja voit muuttaa Nordean asiakkaana verkkopankissa ja muun pankin asiakkaana ePalvelussa. 

3. Muista kortin maarajaus ja turvarajat

Lisäksi kannattaa varmistaa, että luottokortin turvarajat on säädetty tarpeisiisi sopivalle tasolle. Jos tiedossa on normaalia suurempia kertanostoja tai -ostoja, huomioi se ennen reissuun lähtöä. Tarkista kuitenkin maakohtaiset automaattien nostorajat. 

Muista tarkistaa myös korttisi maarajaus. Voit itse määritellä alueen, jolla kortilla voi maksaa ja nostaa käteistä. Maarajauksen ja kortin turvarajat voit muuttaa Nordean asiakkaana verkkopankissa sekä mobiilipankissa ja muun pankin asiakkaana ePalvelussa. 

4. Mitä teet jos korttisi katoaa tai jotakin muuta ikävää sattuu?

Jos jotain ikävää sattuu ja korttisi katoaa, varastetaan tai tiedot kopioidaan sulje korttisi heti väärinkäytösepäilyn huomattuasi soittamalla numeroon +358 20 333. 

Tee myös korttireklamaatio, jonka avulla voit saada menetetyt rahasi takaisin.

5. Mobiiliraha mukana lomamenoissa

Matkalla on kätevää jos ei tarvitse kantaa lompakkoa kaikkialla mukana. Nordea Wallet -sovelluksen kautta voit aktivoida minkä pankin asiakkaana tahansa käyttöösi Apple Pay tai Google Pay maksusovelluksen ja maksat kätevästi ostokset ja palvelut älypuhelimellasi. Nordean asiakkaan saat maksusovelluksen käyttöösi myös mobiili- ja verkkopankissa. Lue lisää ja ota näppärä maksusovellus käyttöösi jo ennen lomaa! 

Apple PayAvautuu uuteen ikkunaan Google PayAvautuu uuteen ikkunaan

6. Finnair Plus Mastercard -kortilla maksettuun ulkomaanmatkaan kuuluu maksuton matkavakuutus.

Finnair Plus Mastercard -korttiin kuuluu maksuton ulkomaanmatka- ja käteisnostoturvavakuutus. 

Kun maksat ulkomaanmatkasi kokonaan (100 %) Finnair Plus Mastercard -kortin maksuaika- tai luotto-ominaisuudella, saat sekä itsellesi että mukana matkustaville perheenjäsenillesi matkavakuutuksen ilman eri veloitusta. Matkavakuutus sisältää turvaa muun muassa matkasairauden, matkatapaturman ja matkatavaroiden katoamisen varalle. 

  • Vakuutus korvaa vakavissa sairaustapauksissa tai tapaturmissa kuljettamisen ulkomailta Suomeen, esimerkiksi ambulanssilennolla. 
  • Vakuutusmäärä enintään 50 000 euroa. 
  • Matkasairauden tai matkatapaturman hoitokulujen vakuutusmäärän yläraja on 30 000 euroa.
  • Matkatavarakorvaus enintään 840 euroa (omavastuu 50 euroa).

Käteisnostoturva korvaa ulkomailla Finnair Plus Mastercard -luottotililtä nostetun käteisen rahan 850 euroon saakka, mikäli rahat ryöstetään sinulta 24 tunnin kuluessa nostosta.

Ulkomaanmatka- ja käteisnostoturvavakuutuksen myöntää Tryg. Tutustu vakuutusehtoihin (pdf, 540 KB)Avautuu uuteen ikkunaan.

7. Asiaa asiakaspalveluumme

Lomalla ei välttämättä halua soittaa ulkomaanpuheluita asiakaspalveluun. Jos sinulle kuitenkin tulee tarvetta olla yhteydessä asiakaspalveluumme, voit myös lähettää viestin sähköisesti Omapostin kautta. Omapostiin kirjaudut oman pankkisi tunnuksilla ja vastauksemme tulee myös Omapostiin. Näin voit helposti hoitaa luottoon liittyviä asioitasi myös lomalla. Kirjautumislinkin Omapostiin löydät tämän sivun yläosasta, kohdasta Omaposti. Omapostin käyttö on turvallista ja helppoa. Nordean asiakkaana voit viestiä myös mobiili- ja verkkopankin kautta.