Du hittar nyttig information om kreditkort och bilkredit här

På den här sidan har vi sammanställt uppgifter som kan vara till nytta för dig.

Avbrott i Nordeas banktjänster söndag 7.3.2021

Serviceavbrottet börjar kl. 01.00 på natten den 7 mars. I fråga om korttjänsterna uppskattas avbrottet upphöra ungefär kl. 21.00 och i fråga om andra tjänster kl. 24.00. Det innebär att tjänsterna är ur bruk nästan hela söndagen.

Under serviceavbrottet kan man varken ta ut kontanter med Nordeas kort eller använda Nordeas bankkoder för elektronisk identifiering. Beakta detta då du exempelvis bokar tid till hälsostationen eller loggar in i tjänsten suomi.fi. Nät- och mobilbankerna är ur bruk under avbrottet. Kortbetalningarna lyckas i begränsad utsträckning i t.ex. butiker och på obemannade bensinstationer, men de kan dröja och det kan hända att betalningen inte lyckas.

Vi uppmanar alla att förbereda sig för avbrott till exempel genom att göra nödvändiga köp redan på lördag och reservera kontanter efter behov för söndagen. I synnerhet om du är på sportlov under serviceavbrottet är det viktigt att du förbereder dig i god för att försäkra en smidig ledighet. 

Avbrottet gäller även Nordea Finans betalkort Stockmann Mastercard, Finnair Plus Mastercard och Tuohi Mastercard samt tjänster såsom OmaLuotto, Uppgifter om bilfinansiering 24/7, Nettiluotto och Nordea Finans Portal. 

Vi ger uppdaterad information om avbrottet på webbplatsen nordea.fi.Öppnas i nytt fönster

 

Förkommet kort, telefontjänsten stängd, tveksam att köpa med kort på nätet, hur mycket billån har jag ...

På den här sidan hittar du mer information om bland annat de här frågorna. Vår kundtjänst hjälper gärna om du inte hittar svar på dina frågor på vår webbplats.

Stark autentisering tillämpas på kortbetalningar på nätet från 1.1.2021

Kontrollera att du har gett oss rätt telefonnummer.

Det är viktigt att du har gett oss rätt telefonnummer för att du ska kunna använda tjänster för stark autentisering i samband med kortbetalningar på nätet. Du kan kontrollera och ändra ditt telefonnummer

Du kan även skicka kundtjänsten ett meddelande via Nordea OmapostiÖppnas i nytt fönster.

Läs mer om tjänster för stark autentisering i samband med nätbetalningar härÖppnas i nytt fönster.

Var smart på nätet Öppnas i nytt fönster

Det är lätt och behändigt att göra inköp på nätet men det är bra att komma ihåg några saker innan du uppger dina kontouppgifter på nätet.

Var smart på nätet Öppnas i nytt fönster

Lättnader till betalningar Öppnas i nytt fönster

Ibland kan det vara nödvändigt att få mer betalningstid. Du kan ändra beloppet av månadsraten t.ex. genom att minska kreditens amorteringsprocent eller ta en amorteringsfri månad.

Lättnader till betlaningar Öppnas i nytt fönster

Sköt dina finansieringsärenden digitalt Öppnas i nytt fönster

Du kan sköta många kortkredit- och finansieringsärenden behändigt i t.ex. Nordeas mobil- och nätbank samt Nordea Finans självbetjäningskanaler när det passar dig bäst.

Kolla din självbetjäningskanal Öppnas i nytt fönster

Dataskyddspolicy i Nordea Öppnas i nytt fönster

Nordea värnar skyddet av dina enskilda rättigheter och dina personuppgifter. Läs mer hur vi handlar dina personuppgiter.

Nordeas Dataskyddspolicy Öppnas i nytt fönster

Har du förlagt ditt kort? Öppnas i nytt fönster

Spärra genast ditt kort om du förlagt det eller det har stulits. Läs hur du spärrar ditt kort.

Spärrande av kortet Öppnas i nytt fönster

Betjäning i tjänsten OmaLuotto när det passar dig bäst Öppnas i nytt fönster

I tjänsten OmaLuotto kan du själv sköta ärenden som gäller din kortkredit. Du kan använda tjänsten OmaLuotto med din banks bankkoder när det passar dig bäst.

Bekanta dig med tjänsten OmaLuotto Öppnas i nytt fönster

Vill du avsluta din kredit? Öppnas i nytt fönster

Det är helt okej att slopa kreditkort som du inte behöver. Det räcker inte med att du klipper itu kortet för att avsluta din kredit. Vi behöver ett meddelande om att du vill avsluta krediten.

Avslutande av kredit Öppnas i nytt fönster

Vad borde du göra om en resa som du har betalat med krediten annulleras och beloppet återbetalas till ditt kreditkonto?

Om en resa som du har betalat med krediten annulleras kommer beloppet att återbetalas till ditt kreditkonto. Du gör klokt i att låta beloppet stanna på kreditkontot för framtida anskaffningar. Om ditt kreditkonto ändå är mycket på plus och du vill överföra en del av medlen till ditt bankkonto, skicka oss ett meddelande och ditt kontonummer via Nordea Omaposti.

Gå till inloggningssidan för Omaposti.

Varför ställer vi så många frågor om dig? Öppnas i nytt fönster

Bankerna måste följa många olika lagar i syfte att förhindra till exempel penningtvätt, terrorism och ekonomisk brottslighet. Lagarna förpliktar också oss och vi har förbundit oss att ta vårt samhällsansvar.

Läs mer om KYC Öppnas i nytt fönster