Pinkod

Ett kort har alltid en pinkod som du kan välja själv eller låta banken välja för dig.

Pinkod till ditt nya kort

När du betalar i butikernas betalterminaler eller tar ut kontanter i bankautomater behöver du pinkoden till ditt kort. Om du tappat bort eller glömt din pinkod kan du enkelt beställa en ny i tjänsten OmaLuotto.

Du kan själv välja pinkod när du ansöker om kort i Nordeas nätbank eller Nordea Kundtjänst. För att sköta dina ärenden i nätbanken och kundtjänsten behöver du dina personliga bankkoder. Det är lätt att komma ihåg en pinkod som du valt själv men se till att den inte är lätt att gissa. Om du ansöker om kort i andra kanaler får ditt kort en pinkod som banken skapat.

Leverans av ny eller bortglömd pinkod

Om du ansökt om kort i tjänsten OmaLuotto, på kontoret eller i Nordea Kundtjänst kan du välja om du vill få pinkoden som banken skapat

  • per sms till din mobiltelefon
  • per post till din hemadress.

Om du har glömt din pinkod kan du beställa en ny i tjänsten OmaLuotto eller genom att ringa till Nordea Finans kundtjänst.

Ändra pinkoden till ditt nuvarande kort

Välj fritt pinkoden till ditt nuvarande kort. Du kan ändra pinkoden till ditt kort i tjänsten OmaLuotto under kortinställningar eller i Nordeas nätbank. Samtidigt kan du ändra också andra kortegenskaper. I samband med ändringen förnyas ditt kort och för förnyelsen debiteras en avgift enligt prislistan. Det är avgiftsfritt att ändra pinkoden i samband med ordinarie förnyelse.